Silverboken Mickeljakten Kurreskuttet Silversvansen 2019

5 oktober, 2019 av Lars Thunberg

Helgen 28-29 september gick årets scouttävling  Silverboken/Mickeljakten/Kurreskuttet/Silversvansen av stapeln i det naturnära Järvafältet / Bögs gård. Det är en traditionsrik tävling mellan Scoutkårerna i Sollentuna – Sollentuna Södra, Sollentuna Norra och Rotebro. Det började regnigt under lördagen men söndagen blev vädermässigt varm och fin!

Tävlingen går ut på att olika avdelningar delar upp sig i patruller och utför ett antal uppgifter på olika stationer. Där får man öva sig på samarbete (viktigaste momentet!) och det scouterna har lärt sig på sina avdelningsträffar. De äldre började redan på lördagen med övernattning i vindskydd medans de yngre var med på söndagen, som är själva huvudtävlingsdagen.

Totalt deltog hela 29 patruller och Södra dominerade med många vinster. Resultatet i år blev enligt följande:

Här följer några bilder från söndagen:

Samarbete är viktigt och ger bra med poäng
Knepigt att fiska med magnet
Besök under tävlingen
Tävlingsledare Stefan presenterar vinnarna