Spårare 8–9 år

I Scouterna är det roligt bus utomhus som gäller. Du kan börja som spårarscout när du är åtta år, och var beredd på äventyr redan från första dagen.

I Scouterna får du nya kompisar som precis som du tycker att det är superskoj att vara utomhus. Man kan hitta på nästan vad som helst i Scouterna, från att leka nya lekar och bygga kojor i skogen som man kan sova i, till att pyssla och laga mat.

Man lär sig något nytt nästan varje dag i Scouterna, det är alltid roliga saker men ibland är de också väldigt bra att kunna. Som att tälja med kniv eller lägga bandage på någon som gjort sig illa. I Scouterna läser vi aldrig några tråkiga böcker om knivar och bandage, vi lär oss genom att göra, genom att prova på allt på riktigt istället. Medan vi gör det samarbetar vi alltid i patruller, små grupper där alla är med och bestämmer. Det är smart, för tillsammans kan man alltid hjälpas åt att hitta på ännu roligare saker. Vi har ingen avbytarbänk.

I Scouterna finns det alltid tid till att fundera på vad man har gjort och lärt sig, ibland kallar vid det för reflektion eller andakt. När man är scout gör man alltid sitt bästa men det gör inget om det råkar bli fel, därför brukar vi tänka lite på hur allting gått till så att vi blir bättre till nästa gång.

I Sollentuna Norra Scoutkår har vi två avdelningar med Spårare:

Spårarna Rovdjuren (måndagar)

Tid: Måndagar kl 18.00-19.30 (om inte annat anges).
Lokal: Scoutstugan Kupan, Kistavägen 11 om inte annat anges.

Ta alltid med kläder för utomhusaktivitet.

Ledare​

Vårterminen 2024

Januari
22/1
Nu är det äntligen dags för terminsstart och det tänker vi göra med en rivstart:-)
Vi möts därför kl.18:00 vid parkeringen Pommernvägen den 22 Januari (hämtning på samma ställe 19:30)

Februari
Föräldrafika vid Pommern – Pommernparkeringen
Issäkerhet – Parkeringen Rösjöcamping
World thinking day – Kupan Inne/Ute
Sportlov – Inget möte

Mars
Eldning – Kupan Ute
Världsförbättraren – Kupan Inne/Ute
Knopar/Surrning – Kupan Inne/ute
Våfflor – Pommernparkeringen

Påsklov – Inget möte
Världsförbättraren – Kupan Inne/Ute
Hajk på en timme – Kupan Ute – Se mail från ledarna!
St Georg – Bögs gård
Surrning – Kupan Ute

Maj
Hajk med övernattning – Mer info kommer
Inget möte pga helgens hajk
Paddling Kupan(?) Inne/Ute
Avdelningsavslutning – Mer info kommer
Kårhajk- Mer info kommer

Vecka 31
Sommarläger Dalacamp 2024 – Mer info kommer

Spårarna Dinosaurierna (tisdagar)

Tid​: Tisdagar kl 18.00–19.30 (om inte annat anges).
Lokal​: Scoutstugan Kupan, Kistavägen 11 om inte annat anges.

Ta alltid med kläder för utomhusaktivitet.

Ledare​

Vårtterminen 2024