Friluftsbank för scoutkåren

22 maj, 2023 av Lars Thunberg

Hej scouter och scoutföräldrar!

När man ska på hajk eller läger så behövs det en del utrustning, t ex bra ryggsäck, liggunderlag och sovsäck som passar årstiden. Det är saker som kostar en hel del och som i många familjer bara ligger i förrådet minst 50 veckor om året. Vid kårstämman i mars bestämde vi därför att Sollentuna Norra ska bygga upp en friluftsbank där scouter kan låna utrustning.

Genom friluftsbanken kan vi alla i kåren hjälpa till att ”sänka tröskeln” för fler att delta i hajker och läger. Samtidigt gör vi en insats för hållbar konsumtion  genom att dela på utrustning som sällan används eller som den egna familjen inte längre behöver.

Friluftsbanken kommer till en början byggas upp av saker som skänks av scoutfamiljer. Vi efterlyser framför allt:

– liggunderlag
– sovsäckar
– vandringsryggsäckar
– regnkläder
– kåsapåsar/matsaker

När friluftsbanken börjat byggas upp kommer vi att återkomma kring hur man gör för att låna saker från den.

Friluftsbanksgruppen genom Sara Naeslund Lems